Welkom

Welkom op dit blog van Team Cygnus. Team Cygnus ontwerpt en bouwt speedbikes en speedtrikes die zich kunnen meten met de snelste ter wereld. Doelstelling is om met een optimale mens-machine combinatie wereldrecords te verbreken. Het Cygnus team bestaat uit technische specialisten van verschillende disciplines. Zij beschikken over vele jaren stroomlijn ervaring, zowel in racen als in ontwerpen. Alle Cygnus teamleden zijn wedstrijdrijders uitkomend op het hoogste niveau. Elk jaar rijden zij nationale en internationale wedstrijden als Battle Mountain, Wereld -en Europese kampioenschappen, Michigan Human Powered Speed Challenge, maar ook recordpogingen op de banen van RDW, DEKRA en Opel.

Op de pagina "Team" kunt u zien wie de leden zijn van Cygnus.

Tuesday, May 24, 2016

Ontstaan en ontwikkeling van de PP3.0 (Pieter Pas, Team Cygnus)

Het begon allemaal in juli 2015 tijdens de DEKRA Record races in Duitsland. Ik had daar met mijn Cygnus Trike moeten rijden. Helaas met het optillen van mijn trike een dag voor de wedstrijd blesseerde ik mijn rug zodanig dat ik niet kon deelnemen aan de wedstrijden. Mijn Cygnus Trike van vorig jaar was een snelle en smalle trike. Een zeer goed aerodynamisch ontwerp van Thomas. Inmiddels was de fiets wel 41kg zwaar geworden door allerlei aanpassingen intern om de fiets torsiestijf en passend te maken. Ook ondervond ik problemen met de stabiliteit van de fiets boven de 75km/h.

In augustus 2015 besloot ik om een volledig nieuwe trike te gaan ontwerpen en bouwen genaamd de PP3.0. Het doel van het nieuwe ontwerp was: lichter, stijver, verbeterde stroomlijn en een slimmere achterbrug ophanging en besturing. De fiets zou ook strakker rondom mijn lichaam gebouwd moeten worden om maximaal te kunnen profiteren van een lager omspoeld oppervlak. Mijn Cygnus Trike was de basis. Nadat ik het ontwerp en mijn ideeën over de PP3.0 had uitgewerkt begon ik met de slijptol mijn prachtige Cygnus Trike te verzagen. Dit voelde wel een beetje alsof ik mijn eigen benen eraf aan het zagen was. Later boetseerde ik met schuim en plamuur de body totdat ik de nieuwe vormen en lijnen had die ik wilde. Na enkele weken schuren en polijsten was het tijd voor het maken van de mal voor de nieuwe trike. Mijn oude Cygnus Trike moest dienen als plug. De werkplaats van Alain Bernaert, een kennis van mij uit Ieper in België, kon ik gebruiken om de glasvezel mallen te maken. Alain is gespecialiseerd in het werken met carbon en polyester en het maken van vacuümdruk technieken (www. Beirnaert-composites). Nadat ik de negatieve mallen had gemaakt heeft Alain een afdruk gemaakt. Om te lossen zijn helaas de ondermal en de plug verwoest. Alleen de bovenmal is nog bruikbaar voor eventueel een nieuwe afdruk bij schade. De maanden november t/m februari heb ik volledig nodig gehad om de fiets op te bouwen. Het aluminium subframe kon ik nog wel gebruiken van mijn vorige Cygnus Trike. Wel moest er behoorlijk wat aangepast worden. Nadat ik de optimale camber/caster hoeken en afmetingen had berekend, heb ik Boudewijn Polanen (LTE ligfietsen) en Allert Jacobs (Velomobiel.nl) het laswerk laten uitvoeren.

De maand maart is volledig opgegaan aan het schuren & plamuren van de PP3.0. Uiteindelijk heb ik hem behoorlijk glad gekregen en spuitklaar gemaakt. Want door tijdgebrek heb ik besloten om de eindlak niet zelf te doen zoals mijn vorige trike maar door een professionele spuiterij.


Begin mei was mijn eerste succesvolle proefrit met de PP3.0. Wat een geweldige ervaring is dit toch!! De afgelopen weken ben ik druk bezig geweest met testen en tuning van de fiets. En dit zal de komende maanden nog wel even zo doorgaan!

No comments:

Post a Comment